Tijdens zijn eerste partnerevenement in de VS in meer dan drie jaar, ging Xero naar de keynote state om partnertoezeggingen te promoten en nieuwe producten te delen.
In een markt waarin het al lang wordt uitgedaagd, heeft Xero gebouwd wat men zou omschrijven als een loyale aanhang, een die lijkt te groeien. Xero-managers herhaalden op de eerste volledige dag van het Xerocon US-evenement hun toewijding aan haar accountantspartners — een relatie die soms gespannen was — door productverbeteringen aan te bieden, enkele nieuwe eigen partnerschappen en… een belofte.
“We weten dat verandering de enige constante is waarop we kunnen vertrouwen, en we weten ook dat de digitale transformatie niet zal stoppen. Innovatie in financiële diensten biedt nieuwe kansen… evenals compliance en overheid”, aldus Xero-CEO Steve Vamos. “We zijn hier omdat we een gemeenschappelijk doel delen, het leven van kleine bedrijven en hun adviseurs beter maken. We zullen blijven investeren in het verbeteren van het product, het opbouwen van partnerschappen en natuurlijk acquisities in Noord-Amerika.”
Sinds de komst naar Noord-Amerika meer dan 10 jaar geleden, erkenden Vamos, respectievelijk zijn huidige Amerikaanse Country Manager Ben Richmond, dat het merk werd uitgedaagd, maar vooruitgang heeft geboekt, en bovendien is Xero van plan zijn inzet om te groeien in deze markt. Momenteel bedraagt het wereldwijde abonneebestand van Xero 3,3 miljoen, waarvan 336.000 in Noord-Amerika. Het aantal abonnees in Noord-Amerika is 19 procent hoger dan een jaar geleden.
“Mensen willen ons zien winnen, we praten niet alleen maar. We helpen kleine bedrijven te slagen, wat zo’n nobel doel is en nooit belangrijker dan nu”, zegt Chris O’Neill, Chief Growth Officer van Xero. “Uiteindelijk zijn we een partnerbedrijf en daar gaan we in deze regio meer op inzetten.”
Een belangrijke aankondiging van een partnerschap met leveranciers dat Xero deed, was met het wereldwijde btw-automatiseringsbedrijf Avalara. In wezen werken Xero en Avalara samen met als doel de omzetbelasting voor kleine bedrijven en hun adviseurs te vereenvoudigen. Het partnerschap is (voorlopig) gericht op de Amerikaanse gebruiker. Gebruikers krijgen automatische btw-berekeningen, zien hoeveel ze mogelijk verschuldigd zijn en bereiden zich voor op indiening – allemaal in de Xero-app, zonder extra kosten.
Andere productaanbiedingen werden ook benadrukt op het keynote-podium.
Xero Zakelijke Inzichten
kondigde de lancering aan van zijn Xero Small Business Insights (XSBI)-programma, dat driemaandelijkse updates bevat over de economie van kleine bedrijven voor de Verenigde Staten en Canada, gebaseerd op geaggregeerde en geanonimiseerde gegevens van tienduizenden Xero-klanten. Het lanceerde ook een speciaal XSBI-rapport: Momentopname van kleine bedrijven: Verenigde Staten en Canada die inzicht geeft in bedrijfsprestaties en de impact die inflatie heeft op Amerikaanse kleine bedrijven.
Uit het rapport bleek dat, hoewel de groei van kleine bedrijven bijna het dubbele leek van het pre-pandemische gemiddelde, dit grotendeels te wijten was aan hogere prijzen in plaats van een toename van de hoeveelheid verkochte goederen en diensten. Kortom, het was waarschijnlijk te wijten aan inflatie en kleine bedrijven die hun prijzen verhoogden om op te lossen voor marktomstandigheden.
Voorraadbeheer verbeteren
Na de overname van LOCATE Inventory in 2021, onthulde Xero plannen om een nieuwe voorraadoplossing te lanceren die als eerste op de Amerikaanse markt beschikbaar zal zijn. Xerocon-bezoekers konden hun interesse kenbaar maken voor meer informatie en bètamogelijkheden.
Xero’s voorraadbeheertools zijn ontworpen om kleine bedrijven te helpen de voorraad in realtime op meerdere locaties te volgen en te beheren, tijd te besparen bij het afstemmen van voorraadgegevens en een duidelijk overzicht van financiële prestaties te bieden. De oplossing helpt ook bij het stroomlijnen van workflows, zodat klanten hun voorraad kunnen beheren, offertes kunnen opvragen, labels kunnen afdrukken en bestellingen kunnen uitvoeren.
Extractie van bankafschriften
Klanten kunnen nu direct bankafschriftgegevens importeren en afstemmen met de nieuwe Hubdoc-functie voor het extraheren van bankafschriften. Deze tool maakt het eenvoudiger om transactiegegevens uit digitale PDF-bankafschriften te extraheren en deze gegevens in Xero te importeren voor de eindejaarsboekhouding. De functie is beschikbaar voor verschillende Amerikaanse banken hier vermeld met meer te komen.
Verbeterde rapportagefuncties voor Amerikaanse klanten
Xero heeft nieuwe rapporten aangekondigd met bijgewerkte functies die accountants en boekhouders helpen snel toegang te krijgen tot antwoorden en hun financiële analyse te stroomlijnen. Xero kondigde ook een pilot aan die nu live is in Noord-Amerika en een grafiek weergeeft in het rapport Expenses by Contact, en binnenkort Global Settings zal vrijgeven waarmee rapportagevoorkeuren zoals Cash Basis universeel kunnen worden ingesteld, waardoor het sneller en gemakkelijker wordt om te rapporteren over hoe een bedrijf presteert.
De belofte
Ten slotte werd Richmond tijdens een gesprek met Amanda Aguillard, CPA, Ben Richmond en Canada Country Manager Faye Pang, accountant en chief Xero-advocaat (en ook criticus), rechtstreeks gevraagd of hij voorzag rechtstreeks te concurreren met een van zijn accountantspartners via, misschien, een “live” productaanbod. Richmond verdubbelde Xero’s inzet om nooit te concurreren met zijn partnerbasis.
Hij en Pang merkten ook op dat veel frustraties van hun accountantspartners voortkomen uit bankgegevens, die ze voortdurend proberen te verbeteren.
“Als je denkt aan hoogwaardige bankgegevens, is dit het belangrijkste geïmporteerde veld en het is een prioriteit voor ons”, zegt Richmond. “We hebben belangrijke bankfeeds bereikt en opgebouwd als een challenger-merk in de markt. Maar we weten dat we nog steeds veel hiaten hebben.”
Pang, gevolgd door te zeggen: “de kwestie van de oevers is veelzijdig. Het beloofde land is direct (feeds) en we moeten de banken meenemen op de reis om er te komen.”